sunnuntai 20. syyskuuta 2015

PUPU LIHAVISTO MUISTAA: RISUVALMISTELUT VUONNA 2004

 "Risuja on meidän risuvastaava kerännyt kaksi laatikollista. Ovat kuivumassa, seitsemää puu- ja pensaslajia. Uskoisin että napsahdus syntyy. Seuraava pointti voisi olla, että risahduksen ääni muuntuu ja saakin muuntua, koska päämääränä on risujenkatkonnasta syntyvä äänivalli. Tietenkin se suurelta osin peittyy musisoinnin alle. Ehkei the wall of risu sitten olekaan koko ajan läsnä? Näinhän käytännössä kuitenkin on koska musiikin mekastus sitä peittää. Tällöin on kuitenkin läsnä visuaalinen kokemus: kaksi äijää risuja katkomassa."

 "Risut,risut.
Viiveethän on semmosia tasavälisiä luonteeltaan.
En oikein usko että niistä on apua,jos ei yritä käyt-

tää pitkää,pitkää viiveaikaa ja feedbackia siinä että
se napse kumuloituu.Live-tilanteessa se ei kuitenkaan
ole käyttökelpoinen keino koska systeemi alkaa kiertä-
mään (myös akustisena kiertona) melko varmasti.
Olen tehnyt joskus tarpeeseen tämänkaltaista ääntä,ja
silloin käytin kuivia kasveja.Meillä on tuossa ikkunan
alla pensas joka kasvaa joka kesä uudestaan nollasta.
Se kasvaa parimetriseksi kesän aikana ja kuivuu sitten
pystyyn.Mulla on nytkin niitä joku varsi tuolla keltsussa.
Lisäksi olen käyttänyt kuivia lehtiä summuita,jopa tietyn-
laista paperia,ääninauhaa,muovia etc. saadakseni aikaan
ritisevän ja rutisevan äänimassan.Lisäapuna on myös jos
signaalitiehen kytkee kompuran tai limitterin että hil-
jaisimman ja voimakkaimman äänen voimakkuusero on mini-
maalinen.Silloin vähäisinkin tussahdus KOHAHTAA.
Toisenlaisella kaiulla,eli semmosella "halli"-tyyppisellä
voisi myös yrittää, äänen luonteen kustannuksella kyllä-
kin.
Konkkamikit käy ja mahdollisesti myös kontaktimikit,jotka
siis ei ota ilmaääntä lainkaan vaan ainoastaan värähtelyä
kiinteästä esineestä tai pinnasta johon mikki on kiinnitet-
ty.
Yksi juttu olis kanssa tehdä etukäteen pohjanauha jonka
päälle sooloillaa . . ."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti